• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60905
+
-

لایروبی کارون در حریم شهری  اهواز

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر ضرورت تامین اعتبار لایروبی رودخانه کارون در اهواز و خرمشهر گفت: لایروبی کارون در بخشی از شهر اهواز در اوایل همین ماه آغاز می‌شود.به گزارش ایرنا «ابراهیم حسینی» اظهار کرد: ماشین‌آلات مخصوص لایروبی شامل ۲ دستگاه لایروب کوچک و یک دستگاه لایروب بزرگ به اهواز منتقل شده‌اند.وی هدف از لایروبی این رودخانه را در اهواز بهبود منظر و چهره کارون در مقطع شهری عنوان کرد و افزود: اولویت لایروبی با حد فاصل پل پنجم تا پل هفتم است که سیل، رسوب‌گذاری در این نقاط را تشدید کرده است.

حسینی با بیان این‌که تاکنون هیچ اعتباری برای لایروبی کارون به سازمان آب و برق اختصاص داده نشده است، تاکید کرد: لایروبی کارون با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع داخلی این سازمان آغاز شده است که با توجه به حجم اعتبارات مورد نیاز، اعتبار اندکی به شمار می‌آید و برای اجرای این طرح کافی نیست.وی ادامه داد: حدود ۴۰ میلیارد ریال از اعتبار فعلی لایروبی هم نقد نیست و شامل اسناد خزانه است.

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: در آخرین مطالعات مربوط به اوایل دهه ۹۰، رسوب کارون در مقطع اهواز ۱۲ میلیون متر مکعب برآورد شده بود که بعد از وقوع سیل امسال پیش‌بینی می‌شود اکنون به ۱۴ میلیون متر مکعب رسیده باشد. از سوی دیگر، برداشتن هر متر مکعب رسوب ۶ دلار هزینه دارد.حسینی مهم‌ترین مشکل را در لایروبی کارون کمبود اعتبار عنوان کرد و گفت: در صورت اجرای این طرح با امکانات موجود سازمان آب و برق، لایروبی در اهواز در بهترین حالت حدود 4 تا 5 سال طول می‌کشد. اما در صورت تزریق اعتبار کافی می‌توان با به‌کارگیری پیمانکاران و فعال کردن چند جبهه کاری، در مدت بسیار کمتری لایروبی را انجام داد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی در هلند، چین و روسیه آمادگی انجام لایروبی را در استان با بهره‌گیری از ماشین‌آلات پیشرفته و به‌روز دارند اما به دلیل مسائل اقتصادی امکان کمک گرفتن از این شرکت‌ها را نداریم.این مسئول از لایروبی کارون در خرمشهر هم خبر داد و گفت: لایروبی کارون در خرمشهر تابستان امسال آغاز می‌شود اما هنوز زمان دقیق اجرای این طرح مشخص نیست.

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان بر ضرورت همکاری شهرداری اهواز در لایروبی کارون تاکید کرد و گفت: در عملیات رسوب‌برداری به همکاری ویژه شهرداری برای تعیین محل تخلیه رسوب، حمل ‌و ‌نقل و ورود ماشین‌آلات نیاز داریم. در صورت وجود هماهنگی‌ در این زمینه‌ها کار سرعت بیشتری خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید